انواع غذاهای گیلانی بدون گوشت

شاید برخی از مردم به دلیل های مختلف دنبال انواع غذاهای گیلانی بدون گوشت باشند با ما در بارکوفود همراه باشید تا در این مقاله چند غذای گیلانی بدون گوشت معرفی کنیم

رشت به عنوان شهر غذا با خلاقیت بالا در فهرست یونسکو ثبت شده است. به همین دلیل می‌توان فهمید که این شهر تا چه اندازه تنوع غذایی دارند و دستور تهیه این غذاها تا چه حد دارای خلاقیت هستند. از کوهپایه‌ها تا جلگه‌های گیلان می‌توانید انواع و اقسام غذاهای گوشتی و گیاهی را پیدا کنید. اما چیزی که واضح است این است که هر چه به سمت جلگه نزدیک می‌شویم میزان گوشت در غذاها کاهش می‌یابد و بر تعداد غذاهای گیاهی افزوده می‌شود.

اکثر غذاهای گیاهی گیلانی برای افراد وگان مناسب نیستند و تنها مناسب آن دسته گیاه‌خوارانی هستند که در رژیم غذایی گیاهی خود ممنوعیتی برای خوردن تخم مرغ ندارند. با این حال افراد وگان هم می‌توانند این غذاها را نه به شیوه اصیل آنها بلکه به شیوه وگانیسم و بدون تخم مرغ درست کنند.

اما اگر وگان نیستید و فقط گیاه‌خواری می‌کنید یا به عنوان یک همه چیز خوار از غذاهای گیاهی هم لذت می‌برید باید این چند نوع غذای بدون گوشت گیلانی را یاد بگیرید.

این غذاها می‌توانند برای آنهایی که وقت کمی برای آشپزی دارند هم مناسب باشند. چون همگی در دسته غذاهای سریع قرار می‌گیرند و گاهی در زمانی بین ده تا بیست دقیقه حاضر می‌شوند.

غذای ترش تره بارکوفود

ترش تره

ترش تره یکی از خوشمزه‌ترین خورشت‌های گیلانی که غذای گیلانی بدون گوشت محسوب می شود. این غذا ترکیب بی‌نظیری از اسفناج، گشنیز، نعناع، جعفری، شوید و خالواش (نوعی سبزی محلی) است. که با برنج یا آرد لعاب می‌گیرد و با چاشنی‌هایی مانند آب نارنج، آبغوره و سیر مزه‌ خود را یگانه و منحصر به فرد می‌کند.

در نهایت به این ترکیب تخم مرغ اضافه می‌شود. معمولا ترش تره را هم با نان و هم با برنج نوش جان می‌کنند.

،،
مرغ لونگی یکی از خوشمزه ترین و لذیذ ترین غذا های گیلانی به ویژه در شهرهای آستارا و تالش است ، نام این غذای خوشمزه از منطقه لوندویل آستارا گرفته شده است. برای طرز تهیه مرغ لونگی کلیک کنید.

اگر مایل به درست کردن ترش تره هستید طرز تهیه ترش تره را مشاهده نمایید.

سیرواویج در بارکوفودسیرواویج یا سیرابیج

یکی دیگر از لذیذترین خورشت‌های بدون گوشت رشتی سیرواویج است. این غذا را می‌توانیم به عنوان یک غذای زودپز در میان غذاهای روزانه یا هفتگی خود مخصوصا در فصل بهار نام برد. این خورشت گیاهی را در کمتر از بیست دقیقه می‌توانید درست کنید.

کافی است برگ و ساقه سیر را کاملا خرد کنید، کمی تفت بدهید، اجازه دهید نرم شود و در نهایت به آن تخم مرغ اضافه کنید. گیلانی‌ها سیرواویج را با برنج و نان سرو می‌کنند. شما هم می توانید به همین شکل سرو نمایید

اگر مایل به درست کردن سیرواویج هستید طرز تهیه سیرواویج را مشاهده نمایید

غذای باقلاقاتوق در بارکوفودباقلاقاتوق

در دسته ی دیگر انواع غذاهای گیلانی بدون گوشت شاید با شنیدن نام غذاهای رشتی و غذاهای گیلانی اولین چیزی که در ذهنتان تداعی شود باقلا قاتوق باشد. این غذای بدون گوشت گیلانی هم در دسته غذاهای سریع قرار می‌گیرد و می‌توانید در کمتر از یک ربع آماده‌اش کنید.

برای پخت باقلاقاتوق کافی است پاچ باقلای کشاورزی را به همراه شوید و سیر تفت دهید، به آن کمی آب اضافه کنید تا نیم پز شود و در نهایت با تخم مرغ که پای ثابت غذاهای رشتی است پختن آن را به پایان ببرید.

،،

اگر نام گمج کباب را برای اولین بار می شنوید ، تصور می کنید که ما در مورد نوعی غذا صحبت می کنیم که در واقع نوعی کباب است. باید بگوییم ، اگر این ایده را دارید ، به سختی اشتباه می کنید. گمج کباب نام ظرف یا قابلمه گیلانی است که در ظرف یا قابلمه مخصوصی به نام گامج پخته می شود. برای طرز تهیه گمج کباب کلیک کنید.

این خورشت گیاهی را با برنج سرو می‌کنند.

اگر مایل به درست کردن باقلاقاتوق هستید طرز تهیه باقلاقاتوق را مشاهده نمایید

پنیر برشته در بارکوفودپنیر برشته

پنیر برشته یکی از غذاهای سنتی شمال کشور غذای گیلانی بدون گوشت است که به پنیر وورووشته، پنیر وروشون هم شناخته می شود. املت شمالی را با هر پنیر ایرانی که دوست دارید می توانید درست کنید؛ از پنیر لیقوان و گوسفندی گرفته تا پنیر سفید ساده (فتا). می توانید این خوراک را بدون سیر و شوید نیز تهیه کنید.
اگر مایل به درست کردن پنیر برشته هستید طرز تهیه پنیر برشته را مشاهده نمایید

غذای میرزاقاسمی در بارکوفودمیرزا قاسمی

میرزاقاسمی یکی دیگر از غذای گیلانی بدون گوشت محسوب می شود که این غذا را در باقی شهرهای ایران هم به وفور درست می‌کنند و به عنوان یک غذای بدون گوشت در تمام ایران طرفداران خودش را دارد.

ترکیب بی نظیر بادمجان کبابی، گوجه، سیر و تخم مرغ طعم خوب میرزا قاسمی را می‌سازد. در تهران و باقی شهرهای ایران معمولا میرزاقاسمی را با نان سرو می‌کنند. اما در گیلان کته پای ثابت کنار هر غذایی است و میرزاقاسمی هم از این قانون تخلف نمی‌کند.

اگر مایل به درست کردن میرزاقاسمی هستید طرز تهیه میرزا قاسمی را مشاهده نمایید

ترش تره در بارکوفودکویی تره

یکی دیگر از غذای بدون گوشت گیلانی کویی‌تره است. این غذا ترکیبی از کدو حلوایی له شده، سیر، گردو، رب انار، رب گوجه فرنگی و کمی شکر است. از مهمترین چاشنی‌های کویی تره گلپر است که طعم آن را خاص و ناب می‌کند. این غذا جزو غذاهای سریع پخت است که به عنوان یک غذای سریع میتوان استفاده شود

،،

بدون شک تا به حال یک غذای ساده یا انواع مختلف آن را چشیده اید ، اما شامی رودباری چیز دیگری است. شامی رودباری یکی از خوشمزه ترین و خوشمزه ترین غذاهای استان گیلان است که با استفاده از دستورالعمل مخصوص تهیه می شود. برای طرز تهیه شامی رودباری کلیک کنید.

اگر مایل به درست کردن  کویی‌تره هستید طرز تهیه کویی‌تره را مشاهده نمایید

در شهر و روستای شما هم غذاهای بدون گوشت وجود دارد؟ می‌دانید یکی از مهمترین دغدغه‌های فعالان توریسیم غذا در ایران این است که غذاهای گیاهی ایرانی کمتر شناخته و معرفی می‌شوند و معمولا گردشگران گیاهخوار گزینه‌های محدودی در سفر برای انتخاب دارند؟

اگر غذای گیلانی دیگری میشناسید که بدون گوشت باشد در قسمت نظرات با ما در میان بذارید تا دیگران هم از نظرات شما بهرمند شوند

بلاگ

انواع غذاهای گیلانی بدون گوشتانواع غذای محلی گیلانیطرز تهیه باقلا قاتقطرز تهیه پنیر برشتهطرز تهیه ترش ترهطرز تهیه سیرواویجطرز تهیه کویی‌ترهطرز تهیه میرزاقاسمیغذای گیلانی بدون گوشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی