چه ویژگی‌هایی باید یک رستوران غذای گیلانی در تهران داشته باشد؟

چه ویژگی‌هایی باید یک رستوران غذای گیلانی در تهران داشته باشد؟

خیلی از افراد درباره ویژگی‌های یک رستوران غذای گیلانی در تهران سوال می‌پرسند؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که محیط یک رستوران گیلانی باید یادآور منطقه سرسبز گیلان باشد زیرا در رستوران‌های گیلانی هدف تنها خوردن غذا و رفع گرسنگی نیست. اگر از خود بومی‌ها منطقه گیلان درباره تنوع غذا‌های گیلانی سوال کنید قطعا به شما جواب خواهند داد که همه چیز از اقلیم آن منطقه شروع می‌شود. سرسبزی حاشیه دریای خزر، تنوع حیوانات آن منطقه، پرندگان گوناگون و … همگی در به وجود آمدن غذا‌های مختلف آن منطقه تاثیر گذار بوده است. گیلانی‌ها صرفا غذا را برای رفع گرسنگی نمی‌خورند بلکه این کار را برای رفع تنوع طلبی خود نیز می‌خورند. بنابراین محیط یک رستوران غذای گیلانی در تهران نیز باید با استفاده از دکوراسیون جذاب این فضا را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورد. موضوع مهم بعدی داشتن یک منوی اصیل است؛ همانطور که می‌دانید گیلانی‌ها دارای غذا‌های متنوعی هستند که برخی از آنها از شهرت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند و مشتریان انتظار دارند که این غذا‌ها را در یک رستوران گیلانی پیدا کنند. از مهمترین غذا‌های سنتی یک رستوران گیلکی می‌توان به باقالا قاتق، میرزا قاسمی، ترش تره، اناربیج، سیر قلیه، کوی تره، مرغ ترش، اکبر جوجه، فسنجان گیلانی، ماهی سفید، ماهی قزل شکم پر و … اشاره کرد. بنابراین نام این غذا‌ها باید در منوی یک رستوران غذای گیلانی در تهران علاوه بر داشتن غذا‌های گوناگون دیده شود. زیرا این غذا‌ها نشانگر فرهنگ مردم گیلان نیز می‌باشد.

رستوران بارکو یک رستوران غذای گیلانی در تهرانرستوران بارکو یک رستوران غذای گیلانی در تهران

چرا رستوران غذای گیلانی در تهران بهتر است که از کارکنان گیلانی استفاده کنند؟

اگر رستوران غذای گیلانی در تهران از کارکنان و سرآشپز گیلکی استفاده کنند، قطعا غذا‌های با‌کیفیت‌تری را به مشتریان خود عرضه خواهند کرد. زیرا افراد بومی به غذا‌های آن منطقه کاملا تسلط دارند و با مزه‌های این غذا‌ها آشنایی بیشتری نسبت به دیگر افراد دارند. البته برخی از رستوران‌ها برای دکوراسیون داخلی خود از افراد غیر بومی نیز استفاده می‌کنند؛ اما برای کارکنان آشپزخانه به ویژه سرآشپز حتما از افراد بومی کمک می‌گیریند. یکی از رستوران‌های گیلانی اصیل در تهران، رستوران بارکو است. تمامی کارکنان این رستوران گیلکی هستند و غذا‌های آنها نیز در ظرف‌های سفالی محلی (گمج) طبخ می‌شوند. نام غذا‌های سنتی مانند: کباب ترش، فسنجان گیلانی،  ماهی قزل شکم پر، میرزا قاسمی، باقلا قاتق، اکبر جوجه، کباب گیلانی، جوجه ترش و … در منوی این رستوران دیده می‌شود. طبخ این غذا‌ها در گمج و همچنین فضای رستوران بارکو سبب می‌شود تا مشتریان به یاد منطقه سرسبز گیلان بیفتند. ظرف‌های لعاب دار گمج سبب می‌شود تا خورشت‌های این رستوران بسیار جا افتاده و خوشمزه شوند. البته ناگفته نماند شما می‌توانید در این رستوران از نوشیدنی‌های گرم و طبیعی نیز لذت ببرید. برخی از این نوشیدنی‌ها عبارتند از: دمنوش به لیمو، چای، دمنوش ماسالا، دمنوش مخصوص رستوران بارکو، رشته خوشکار، موهیتو، تخم شربتی، لیموناد، دوغ محلی و مخصوص رستوران بارکو، آبمیوه فصل و ….

تنوع غذایی گیلان و آشنایی با این غذا‌های خوشمزه و لذیذ

ذائقه غذایی گیلانی‌ها با سایر مناطق کمی متفاوت است. گیلانی‌ها از ماهی شور به عنوان چاشنی استفاده می‌کنند. در حقیقت گیلانی‌های کمی غذا‌ها را ترش‌تر درست می‌کنند و دلیل آن هم استفاده از رب انار در غذا‌های می‌باشد. سبزی‌های معطر، انار و گردو سه عنصر اصلی غذا‌های گیلکی می‌باشند؛ که شما در غذا‌های مختلف می‌توانید آنها را مشاهده کنید. آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که چرا رستوران غذای گیلانی در تهران یک فضای گرم و صمیمی خانه را دارد؟ فضای صمیمی این رستوران‌ها به این دلیل است که گیلانی‌ها معتقد هستند که بهترین غذا‌ها را می‌توان در خانه‌ها طبخ کرد. غذا‌های خانگی علاوه بر خاصیت‌های مفیدی که برای بدن و سلامتی انسان‌ها دارند، بسیار اشتها آور نیز می‌باشند. به همین خاطر است که فضای رستوران‌های گیلانی شبیه به یک خانه گرم و صمیمی می‌باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که منطقه سرسبز گیلان بیش از 270 نوع غذا دارد؛ که نشان دهنده تنوع بالای غذایی این منطقه را نشان می‌دهد. در ادامه می‌خواهم شما را با برخی از طبخ این غذا‌ها آشنا کنم.

خورشت آلو مسمای گیلکی در گمج

خورشت آلو مسمای گیلکی یکی از خورشت‌های خوشمزه سنتی گیلانی است که عمدتا با مرغ در ظروف سفالی (گمج) طبخ می‌شود. از مهمترین مواد اولیه مورد نیاز برای درست کردن این غذا می‌توان به آلو بخارا، پیاز، مرغ یا گوشت اردک، زعفران و ادویه جات اشاره کرد. طبخ این غذا بسیار آسان است برای درست کردن این خورشت ابتدا مرغ را کمی تفت دهید و سپس به آن ادویه را اضافه کنید. آلو‌ها را نیز در ظرف دیگری کمی سرخ کنید و زمانی که مرغ‌ها کمی نیم پز شدند؛ آلو‌های سرخ شده را نیز به آن اضافه کنید. زمانی که کاملا مرغ و آلو پخته شدند نوبت اضافه کردن پیاز‌های سرخ شده به همراه شکر می‌باشد. حدود 5 الی 10 دقیقه با شعله ملایم بگذارید تا مواد به خوبی جا بیفتند و آب غذا کشیده شود. زیرا این غذا معمولا تنگ آب می‌باشد. رستوران‌های گیلکی معمولا این غذا را با چلو سرو می‌کنند اما شما می‌توانید این غذا را نان هم میل کنید. نکته مهم این است که غذا را نگذارید زیاد بجوشد زیرا مرغ‌های شما له خواهد شد سعی کنید این غذا را با شعله ملایم در گمج درست کنید.

خورشت آلو مسمای گیلکی و رستوران غذای گیلانی در تهرانخورشت آلو مسمای گیلکی و رستوران غذای گیلانی در تهران

شش انداز بادمجان گیلانی

این غذا یکی از خوشمزه‌ترین غذا‌های است که با بادمجان طبخ می‌شود. مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه شش انداز بادمجان گیلانی عبارتند از: بادمجان به تعداد نفرات، مغز گردو آسیاب شده، رب انار، پیاز و ادویه جات.

برای تهیه این غذا ابتدا گردو‌های ساییده شده را تفت دهید تا روغن بیندازد؛ همزمان در ظرف دیگری پیاز را سرخ کرده تا رنگ پیاز ها طلایی شود؛ سپس رب انار را با کمی آب مخلوط کنید و به پیاز ها اضافه کنید. گردو را در ظرفی رب انار و پیاز اضافه کنید و سپس به خورشت اجازه دهید تا کمی جا بیفتد. بادمجان‌ها را به صورت حلقه ای سرخ کنید و 10 الی 20 دقیقه قبلا از سرو خورشت، آنها را اضافه کنید. در نهایت می‌توانید این خورشت را با دانه‌های انار و یا گردو تزیین کنید.

شش انداز بادمجان و رستوران غذای گیلانی در تهرانشش انداز بادمجان و رستوران غذای گیلانی در تهران

کال کباب غذایی خوشمزه و سریع

از مزیت کال کباب می‌توان به مدت زمان پخت آن اشاره کرد. این غذا یکی از غذا‌های گیلانی خوشمزه و در عین حال سریع است. از مواد اولیه این غذا می‌توان به بادمجان، گردو آسیاب شده، دانه‌های انار، چوچاق، سیر و ادویه جات اشاره کرد. برای تهیه این غذا ابتدا بادمجان‌ها را در فر یا روی آتش کباب کنید. زمانی که بادمجان‌ها کاملا کباب شد، پوست آنها را بکنید و به خوبی بادمجان‌ها را ساطوری یا له کنید. به ترتیب گردو آسیاب شده، دانه انار و چوچاق را به بادمجان له شده اضافه کنید و مواد را به خوبی مخلوط کنید. در نهایت ادویه جات را اضافه کنید و مواد را به خوبی هم بزنید. شما می‌توانید این غذا را با دانه‌های انار و همچنین چوچاق تزیین کنید. این غذا عمدتا به عنوان خوراک استفاده می‌شود. امیدوارم که این غذا را درست کنید و از آن لذت ببرید.

کال کباب گیلانیکال کباب گیلانی

نتیجه گیری

روش طبخ برخی از غذا‌ها در این مقاله آورده شد. رستوران بارکو یکی از رستوران‌های گیلانی اصیل در تهران است که به شما توصیه می‌کنم حتما سری به این مکان بزنید و از غذا‌های خوشمزه گیلانی لذت ببرید. امیدوارم که این مقاله توانسته باشد شما را با ویژگی‌های یک رستوران گیلکی و همچنین برخی از غذا‌های گیلانی آشنا کند.

بلاگ

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی