طرز تهیه شامی رودباری رستوران گیلانی بارکو + ویدیو و دستور پخت

بدون شک تا به حال طعم غذای شامی ساده و یا انواع آن را چشیده اید، اما شامی رودباری چیز دیگری است. شامی رودباری یکی از لذیذترین و خوشمزه ترین غذا های استان گیلان است که با استفاده از یک دستور غذایی خاص تهیه می شود. تفاوت آشکار و ویژه ای که میان این شامی با دیگر انواع شامی وجود دارد، استفاده از سبزیجات خاص و معطر در طبخ آن است. این غذای خوشمزه به کتلت یا دیگر غذا هایی که با گوشت چرخ کرده طبخ می شوند، شباهت دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه شامی رودباری را به شما آموزش دهیم. این دستور توسط سرآشپز رستوران بارکوفود تهیه شده است.

شامی رودباری مخصوصشامی رودباری مخصوص

مواد لازم برای تهیه شامی رودباری برای 5 نفر

برای تهیه شامی رودباری مجلسی و رستورانی به مواد زیر نیاز داریم:

نکته: توجه کنید که اگر می خواهید این غذا را برای تعداد بیشتری نفرات تهیه کنید، باید مواد اولیه را به نسبت معین افزایش دهید و اگر می خواهید برای تعداد کمتری از افراد تهیه کنید، باید مواد اولیه را به نسبت معین کاهش دهید.

طرز تهیه مرغ لونگیمواد لازم

  • پیاز متوسط: 2 عدد
  • گوشت گوساله چرخ کرده: 300 گرم
  • سبزی معطر مخصوص شامی کباب رودباری: 150 گرم ( این سبزیجات معطر شامل چوچاق، خالواش، جعفری، گشنیز و ریحان می شوند. ابتدا سبزی های ذکر شده را به اندازه کافی تهیه کرده و سپس به خوبی آن ها را بشویید. سپس اجازه دهید آب سبزی های گرفته شود. در مرحله بعد سبزی های ذکر شده را با استفاده از خردکن، به خوبی خرد کنید.)
  • روغن زیتون: به میزان لازم ( در صورتی که تمایل به استفاده از روغن زیتون ندارید، می توان روغن مایع معمولی را جایگزین آن کنید.)
  • گوجه فرنگی سفت و متوسط: 6 عدد
  • پودر گلپر: به میزان لازم ( توجه داشته باشید که از پودر گلپر می توانید به دلخواه استفاده کنید و در صورتی که تمایل به استفاده ندارید می توانید آن را حذف کنید.)
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار مورد نیاز

توجه داشته باشید ما در این دستور پخت تلاش کرده ایم روش اصل طرز تهیه شامی رودباری را برای شما بیان کنیم. در برخی موارد از دستور های غذایی دیگر ممکن است از مواد اولیه کاسته و یا به آن اضافه شود.

طرز تهیه شامی رودباری رستورانیطرز تهیه شامی رودباری رستورانی

دستور پخت شامی رودباری اصل رستورانی

مرحله اول

در مرحله اول همان طور که گفتیم شما باید ابتدا سبزیجات معطر را که شامل چوچاق، خالواش، جعفری، گشنیز و ریحان می شوند، به خوبی شسته و اجازه دهید  آب آن ها گرفته شود. سپس سبزیجات را با استفاده از دستگاه خردکن به خوبی خرد کنید. اگر دستگاه خردکن ندارید می توانید با استفاده از یک چاقوی تیز خودتان سبزیجات را در سایز بسیار کوچک خرد کنید. نکته ی شایان ذکر این است که چوچاق و خالواش از سبزیجات معطر مخصوص استان گیلان هستند. اگر نتوانستید آن ها را در شهر خود و یا با استفاده از فروشگاه های اینترنتی پیدا کنید، می توانید تنها از جعفری، گشنیز و ریحان استفاده کنید. رستوران های گیلانی مانند رستوران بارکوفود از سبزیجات معطر اصل گیلان استفاده می کنند. سپس پیاز های متوسط را به صورت نگینی ریز خرد کنید و در یک صافی قرار دهید تا آب آن ها گرفته شود. هر چه آب پیاز ها را بیشتر بگیرید، شامی رودباری شما بهتر طبخ می شود.

طرز تهیه گمج کباب

مرحله دوم

حال در مرحله دوم پیاز های خرد شده را همراه با سبزیجات خرد شده را در یک ظرف گود ریخته و به خوبی مخلوط کنید. سپس نمک و فلفل سیاه و پودر گلپر را به میزان لازم به آن اضافه کنید. در این هنگام نوبت آن است که گوشت چرخ کرده را نیز به مواد موجود در ظرف اضافه کرده و به خوبی ورز بدهید. توجه داشته باشید آنقدر ورز بدهید تا همه مواد به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. حال روی ظرف را با استفاده از سلفون بپوشانید و ظرف را به مدت دو ساعت درون یخچال قرار دهید. این کار باعث می شود هنگام سرخ کردن، شامی رودباری شما از هم گسسته نشود.

مرحله سوم

در این مرحله ظرف را از یخچال بیرون بیاورید. یک ماهیتابه نچسب را روی شعله کم حرارت قرار دهید و درون آن روغن بریزید. اجازه دهید تا روغن به خوبی داغ شود. سپس به اندازه یک نارنگی کوچک از مایع شامی رودباری برداشته و آن را با دست و یا با استفاده از قالب شامی فرم بدهید. در صورت دلخواه می توانید وسط شامی را با انگشت سوراخ کنید. سپس شامی آماده را درون ماهیتابه قرار دهید و اجازه دهید یک طرف آن سرخ شود. سپس طرف دیگر شامی را نیز به همین صورت سرخ کنید. تا جایی که مواد شامی تمام شود این کار را تکرار کنید توجه داشته باشید شعله زیر ماهیتابه ملایم باشد تا شامی ها به خوبی مغز پخت شوند.

شامی رودباری رستورانیشامی رودباری رستورانی

مرحله چهارم

حال بعد از آن که شامی ها را به خوبی سرخ کردید نوبت آن است که سس شامی رودباری رستورانی را آماده کنید. برای این کار ابتدا گوجه ها را پوست بگیرید. سپس با استفاده از رنده آن ها را پوره کنید. درون ماهیتابه مقدار کمی روغن بریزید و گوجه های رنده شده را به آن اضافه کنید. سپس کمی نمک و فلفل سیاه و سبزیجات معطر نیز به ماهیتابه اضافه کنید. اجازه دهید سس شما به غلظت مناسبی برسد. در صورت تمایل می توانید یک قاشق رب گوجه فرنگی نیز به ماهیتابه اضافه کنید تا سس شما خوش رنگ تر بشود.

طرز تهیه کباب گمجی

مرحله پنجم

هنگامی که سس شامی رودباری شما غلیظ شد، شعله زیر ماهیتابه را کم کنید و شامی ها را به آرامی درون ماهیتابه بچینید. سپس اجازه دهید شامی ها به مدت 45 دقیقه درون سس مخصوص به خوبی پخته شوند.

دستور پخت شامی رودباریدستور پخت شامی رودباری

مرحله ششم

بعد از گذشت 45 دقیقه شامی رودباری مخصوص و رستورانی شما آماده شده است. توجه داشته باشید این غذای خوشمزه را می توانید هم با برنج و هم با نان نوش جان کنید. در صورت تمایل می توانید یک کاسه سالاد شیرازی نیز با آبغوره فراوان آماده کرده و در کنار غذای خود میل کنید. این غذا را می توانید برای وعده ی ناهار و یا شام آماده کرده و نوش جان کنید.

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی