طرز تهیه مرغ لونگی گیلانی رستوران بارکو + ویدیو و دستور پخت

برای دستور پخت مرغ لونگی تا آخر این مقاله با ما همراه باشید

 

مرغ لونگی یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذا های استان گیلان است که به ویژه در شهر های آستارا و تالش طبخ می شود نام این غذای خوشمزه از منطقه ی لوندویل در آستارا گرفته شده است. جالب است بدانید این غذای خوشمزه و لذیذ در واقع شبیه به مرغ شکم پر است با این تفاوت که مواد لازم و دستور پخت این مدل مرغ اندکی با مرغ شکم پر تفاوت دارد. غذا های گیلکی به طعم و عطر بی نظیری که دارند، مشهور هستند. در اکثر غذا های استان گیلان از سبزیجات معطر، گردو، انار و یا رب انار استفاده می شود. وجود سبزیجات معطر مخصوص در این غذا ها سبب می شود عطر غذا های گیلانی مست کننده شود. این سبزیجات مانند چاچوق و یا خالواش و … مخصوص استان گیلان هستند اما شما می توانید با کمی جستجو آن ها را در فروشگاه های مختلف به صورت حضوری و یا اینترنتی پیدا کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا دستور مرغ لونگی مخصوص را که توسط سرآشپز بارکوفود تهیه شده است، در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه با  طرز تهیه مرغ لونگی با ما همراه باشید.

مرغ لونگی گیلکیمرغ لونگی گیلکی

مواد لازم برای تهیه مرغ لونگی رستورانی

برای پخت مرغ لونگی قبل از هر چیزی الزامی است که مواد اولیه آن را تهیه کنید. توجه داشته باشید بسته به اندازه مرغی که در نظر می گیرید این غذا می تواند برای چند نفر سرو شود. به عنوان مثال اگر مرغ شما بسیار کوچک است می توانید غذا را برای 1 نفر سرو کنید. ما به شما پیشنهاد می کنیم مرغ را در سایز متوسط رو به کوچک انتخاب کنید تا برای دو نفر کفایت کند.

این مخلفات برای طرز تهیه مرغ لونگی لازم است

  • مرغ: ۱ عدد
  • مغز گردو : ۱۵۰ گرم
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • رب ازگیل یا آلوچه یا انار: ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: به میزان دلخواه
  • زرشک: به میزان دلخواه
  • سبزیجات معطر مانند گشنیز، جعفری و چاچوق: به میزان لازم ( توجه داشته باشید همان طور که گفتیم برخی سبزیجات معطر مانند چاچوق متعلق به استان گیلان هستند اگر نتوانستید چاچوق پیدا کنید، می توانید از همان گشنیز و جعفری استفاده کنید.

مواد لازم برای پخت مرغ لونگیمواد لازم برای پخت مرغ لونگی

دستور پخت مرغ لونگی به سبک رستورانی

مرحله اول طرز تهیه مرغ لونگی

در ابتدا قبل از انجام هر کاری برای تهیه مرغ لونگی الزامی است که از 24 ساعت قبل از شروع پخت مرغ خود را آماده کنید. برای این کار ابتدا یک مرغ متوسط رو به کوچک انتخاب نمایید. سپس بیرون و درون مرغ را به خوبی تمیز کنید قسمت های اضافه آن را خارج کنید. توجه داشته باشید که مرغ را تکه تکه نکنید بلکه مرغ شما باید سالم و درسته باشد. سپس پوست مرغ را جدا کرده و مرغ را به خوبی با استفاده از آب بشویید تا تمیز شود. در مرحله بعد روی قسمت هایی از بدن مرغ که سفت است، با استفاده از یک خلال دندان، سوراخ های ریزی را ایجاد کنید. این امر سبب می شود هنگام پر کردن شکم مرغ، مواد به خوبی به خورد مرغ بروند و مرغ شما بهتر پخته شود.

بعد از ایجاد سوراخ ها حال رب انار را با کمی آب به خوبی مخلوط کرده و هم بزنید و کمی نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. مرغ خود را درون محلول آماده قرار دهید به طوری که تمام قسمت های مرغ با محلول آب و رب انار مزه دار شود. حال به مدت 24 ساعت به مرغ خود استراحت بدهید تا طعم و رنگ مرغ عوض شده و آماده پخت شود.

طرز تهیه مرغ لونگی رستورانیطرز تهیه مرغ لونگی رستورانی

مرحله دوم

 در این مرحله از طرز تهیه مرغ لونگی نوبت آن است که شکم مرغ را با استفاده از موادی که در ابتدا گفتیم، پر کنید. برای این کار مغز گردو های آماده را به تکه های کوچک خرد کنید. توجه داشته باشید گردو ها را آسیاب نکنید، بلکه خرد کردن آن ها کفایت می کند. سپس گردو های خرد شده را با رب انار مخلوط کرده و به خوبی هم بزنید. سپس دو عدد پیاز را پوست گرفته و آن ها را به صورت نگینی ریز خرد کنید.

هر چه پیاز ها را ریز تر خرد کنید، بهتر است. در صورت تمایل نیز می توانید پیاز ها را رنده کرده و آب آن ها را بگیرید. سپس پیاز های خرد شده را به مخلوط رب انار و گردو اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. حال به مخلوط مورد نظر به اندازه کافی فلفل سیاه و نک اضافه کرده و دوباره هم بزنید. در این مرحله می بایست زرشک را به میزان دلخواه به مخلوط مورد نظر اضافه کرده و دوباره هم بزنید تا یک خمیر یکنواخت به دست آورید.

،،
خورشت خوشمزه و لذیذ گمج کباب یکی از خوشمزه ترین غذا های استان گیلان است که در ظرف های سفالی سنتی سرو میشود اگر مایل به پخت این غذا هستید طرز تهیه گمج کباب را از دست ندهید.

مرغ لونگی مخصوصمرغ لونگی مخصوص

مرحله سوم

در این مرحله از طرز تهیه مرغ لونگی باید شکم مرغ لونگی را با استفاده از مخلوط به دست آمده به خوبی پر کنید. سپس با استفاده از یک نخ و سوزن تمیز شکم مرغ را به خوبی بدوزید تا مواد موجود در شکم مرغ بیرون نریزند. همچنین به جای نخ و سوزن می توانید از خلال دندان برای بستن شکم مرغ استفاده کنید. تنها توجه داشته باشید اگر می خواهید از خلال دندان استفاده کنید، بعد از پخت آن ها را از شکم مرغ خارج کنید. سپس بعد از بستن شکم مرغ نوبت آن است که مرغ را برای 45 دقیقه درون مخلوط رب انار و آب بپزید. برای این کار بهتر است از مخلوط رب انار و آبی که مرغ را دیشب در آن قرار داده بودید، استفاده کنید. مرغ را درون قابلمه قرار دهید و روی آن مخلوط آب و رب انار بریزید. سپس قابلمه را روی شعله ملایم قرار داده و اجازه دهید مرغ شما به مدت 45 دقیقه بپزد.

،،

غذای کباب گمجی یکی از خوشمزه ترین غذا های استان گیلان است که در ظرف های سفالی سنتی سرو میشود و این غذای لذیذ گیلانی را در رستوران گیلانی در تهران بارکوفود نوش جان کنید و اگر مایل به پخت این غذا بودید طرز تهیه کباب گمجی را ببینید.

سپس زیر شعله را خاموش کرده و مرغ را به آرامی خارج کنید. در مرحله بعد از پخت مرغ لونگی ، یک سینی نچسب را انتخاب کنید و روی سینی فویل قرار دهید. این کار سبب می شود بعد از پخت به راحتی بتوانید مرغ را از سینی جدا کنید. سپس مرغ لونگی خود را روی سینی قرار داده و روی آن با فویل بپوشانید. حال سینی را درون فری که از پیش گرم کرده اید قرار دهید و اجازه دهید مرغ شما برای نیم ساعت با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد، به خوبی بپزد. بعد از زمان مشخص شده، مرغ را از فر خارج کنید. سپس کمی از مواد درون شکم مرغ را درون یک ماهیتابه با کمی روغن تفت دهید و به عنوان سس روی مرغ بریزید. مرغ لونگی را می توانید همراه با برنج و ماست یا سالاد میل کنید. امیدوارم طرز تهیه مرغ لونگی را به خوبی به شما توضیح داده باشم.

بلاگ

طرز تهیه لونگی ماهیطرز تهیه مرغ لونگی و بادمجانلونگی با مرغ تکه ایلونگی گوشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی