رستوران گیلانی در تهران و آشنایی با تنوع غذایی این رستوران‌ها

  • چرا رستوران گیلانی در تهران زیاد است؟
  • چرا غذا‌های این رستوران‌ها طرفداران زیادی دارد؟
  • غذا‌های گیلانی چه ویژگی‌های دارند که اینقدر در بین مردم محبوب هستند؟

امروز اینگونه سوالات را زیاد می‌شنویم اما شاید پاسخ درستی را دریافت نکرده باشیم. امروز می‌خواهم شما را با انواع غذا‌های گیلانی معروف، ویژگی‌های مهم رستوران گیلانی در تهران، نحوه انتخاب یک رستوران گیلانی خوب و … آشنا کنم.

واقعا چگونه می‌شود، یک رستوران با غذا های سنتی و فرهنگی متفاوت در یک شهر بزرگ و مدرن مانند: تهران انقدر محبوب و پرطرفدار باشد؟ یکی از مهمترین ویژگی‌ها این رستوران‌ها حفظ اصالت آنها می‌باشد. در حقیقت فضای رستوران‌های غذای شمالی در تهران هر مشتری را به هیجان می‌آورد. البته ناگفته نماند غذای‌های خوشمزه منطقه گیلان هم در این موضوع بی‌اثر نیستند. یکی از راز‌های مهم این رستوران‌ها استفاده از سرآشپز و کارکنان بومی می‌باشد. استفاده از کارکنان و سرآشپز بومی به رستوران‌های گیلکی تهران کمک می‌کند تا غذا های اصیل این منطقه را با‌کیفیت بالاتری به مشتریان عرضه کنند.

گردو و انار دو عنصر مهم در غذا های گیلانی هستند که اصالت منطقه شمال را نشان می‌دهند.

امروزه رستوران‌های گیلانی مختلفی در تهران مشغول به فعالیت هستند، اما برخی از این رستوران ها از بقیه معروف تر می‌باشند. دلیل معروف بودن این رستوران ها نیز استفاده از مواد غذایی باکیفیت تر است. در ادامه شما را با غذا‌های این رستوران‌ها بیشتر آشنا می‌کنیم.

واویشکا دل و جیگر

بارکو یک رستوران گیلانی در تهران

رستوران گیلانی در تهران باید چه غذاهایی را ارائه کنند؟

گیلان یکی از منطقه‌های سرسبز و زیبای شمالی ایران است. غذا‌های این منطقه از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند که هر یک از این غذا‌ها در نوع خود فوق العاده خوشمزه و اشتها آور می‌باشند. اگر یک رستوران گیلانی در تهران بخواهد موفق شود باید غذاهای اصلی این منطقه مانند: باقالا قاتق، میرزا قاسمی، ترشه تره، کوی تره، انار بیج، کباب ترش، اکبر جوجه، اشپل شور، ماهی سفید و … در منوی خود داشته باشد.

نحوه درست کردن این غذا‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد؛ بعضی از سرآشپزها غذا‌های گیلانی را به گونه ای درست می‌کنند که با زاغه افرادی که در تهران زندگی می‌کنند، سازگاری داشته باشد. اما این کار سبب کاهش کیفیت اصلی این غذا‌ها می‌شود. به طور مثال غذا‌های گیلانی عمدتا با سیر فراوان درست می‌شوند؛ اما ممکن است شما در برخی از رستوران‌ گیلانی در تهران شاهد این موضوع باشید که از سیر کمتری در غذا‌ها استفاده شده است.

استفاده از ظرف‌های سفالی گیلانی (درون گمج) و کارکنان گیلانی با گویش های محلی نیز سبب می‌شوند تا این رستوران‌ها فضای سنتی زیباتری را داشته باشند. بارکو یک رستوران گیلانی در تهران است که توانسته است غذا های اصیل گیلانی را با قیمت مناسب و بدون کاهش کیفیت این غذا‌ها به مشتریان خود عرضه کند. رستوران بارکو با داشتن کارکنان گیلانی به نحوه درست کردن غذا‌های گیلکی مسلط می‌باشند و این اطمینان را به مشتریان خود می‌دهند که مزه اصلی غذا های شمالی را خواهند چشید. در منوی این رستوران انواع غذا‌های اصیل مانند: کباب ترش، ماهی سفید، اشپل شور، باقالا قاتق، میرزا قاسمی، فسنجان اصیل گیلانی و … دیده می‌شود.

بارکو یک رستوران گیلانی در تهران

بارکو یک رستوران گیلانی در تهران

آشنایی با برخی از غذا‌های گیلانی

همانطور که گفته شد گیلان دارای تنوع غذایی زیادی است. ابتدا می‌خواهم از پرطرفدارترین غذای گیلانی شروع کنم، این غذا نه تنها در گیلان بلکه در کل ایران جزء محبوب ترین غذا‌ها محسوب می شود. باقالا قاتق یک غذای خوشمزه و زیبا است که از مواد اصلی این غذا می‌توان به سیر، تخم مرغ، باقلی خشک، ادویه اشاره کرد. باقالا قاتق اغلب به همراه برنج و مخلفات دیگر مانند: ماهی سرو می‌شود. باقالا قاتق علاوه بر خوشمزگی دارای خواص زیادی نیز می‌باشد که از مهمترین آن می‌توان به کاهش چربی خون اشاره کرد.

نکته مهم که باید درباره باقالا قاتق در نظر داشته باشید این است که تخم مرغ‌ها باید به صورت درسته روی مواد ببندند به عبارت دیگر نباید تخم مرغ‌ها هم زده باشند.

غذای باقالا قاتق غذای باقالا قاتق

 میرزا قاسمی

یکی دیگر از غذا‌های معروف گیلانی که همگی ما نام این غذا را بارها شنیده‌ایم، میرزا قاسمی است. میرزا قاسمی روش‌های گوناگونی برای پخت دارد. از مواد اصلی این غذا می‌توان به بادمجان، سیر، پیاز، ادویه، تخم مرغ، گوجه فرنگی و .. اشاره کرد. میرزا قاسمی یکی از خوشمزه‌ترین غذا‌های ایرانی است که امروزه مهمان بسیاری از سفره‌های ایرانی می‌باشد.  این غذا را هم می‌توان با چلو و هم نان میل کرد. برای پخت این غذا می‌توان ابتدا بادمجان‌ها را روی آتش یا فر کباب کرد، سپس آنها را ساطوری کنید تا در هنگام سرو غذا زیبا‌تر باشد. بعد از ساطور کردن بادمجان‌ها سیر را درون روغن تفت دهید و سپس گوجه فرنگی‌های نگینی را به همراه بادمجان‌های ساطوری به سیر اضافه کنید. آب مواد که به خوبی گرفته شد سپس تخم مرغ ها را در ظرفی دیگر درست کنید و در نهایت تخم مرغ‌های هم زده را با بادمجان و گوجه فرنگی‌ها مخلوط کنید. زمانی که مواد به خوبی مخلوط شدند، میرزا قاسمی شما آماده سرو کردن می‌باشد.

شما می‌توانید میرزا قاسمی را به روش دیگری نیز درست کنید. اگر دوست دارید که تخم مرغ‌های میرزا قاسمی در هنگام سرو غذا دیده شود؛ توصیه می‌کنم از روش دوم برای درست کردن میرزا قاسمی استفاده کنید. به عبارت دیگر پس از اینکه آب بادمجان و گوجه‌ها گرفته شد؛ تخم مرغ ها را در ظرف دیگر درست نکنید و به صورت درسته روی مواد بشکنید. سپس درب ظرف را ببندید تا تخم مرغ ها روی مواد بسته شوند و شکل زیبا‌تری را به میرزا قاسمی شما هدیه دهند. پس از بسته شدن تخم مرغ ها آنها به قسمت‌های کوچکتری تقسیم کنید و سپس با بقیه مواد هم بزنید.

ترش تره گیلکی

یکی از اصیل‌ترین غذا‌های گیلانی ترش تره است که در منوی بیشتر رستوران‌های گیلانی نام این غذا دیده می‌شود. در حقیقت ترش تره یک خورشت خوشمزه از سبزیجات معطر مانند: گشنیز، جعفری، اسفناج، تره و … می‌باشد که عمدتا این غذا به همراه ماهی شور و چلو سرو می‌شود. البته ناگفته نماند شما می‌توانید این خورشت را به همراه نان نیز میل کنید. برای درست کردن این غذا ابتدا سبزی‌های خرد شده را به همراه برنج یا آرد در قابلمه بریزید و کمی که مواد پخته شد، چاشنی (آبغوره یا آب نارنج) را به مواد اضافه کنید تا زمانی که خورشت به ترشی مطلوب برسد. شما می‌توانید سیر و ادویه جات را نیز در ظرفی دیگر، تفت دهید و به سبزیجات اضافه کنید. سپس تخم مرغ‌ها را در ظرفی جدا به همراه کمی زعفران هم بزنید و به مواد دیگر به آرامی اضافه کنید. در نهایت اجازه دهید تا مواد جا بیفتد.

خورشت ترش ترهخورشت ترش تره

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد، امروزه رستوران‌های گیلانی زیادی در شهر تهران مشغول به فعالیت می‌باشند که یکی از محبوب‌ترین آنها رستوران بارکو است. این رستوران با استفاده از مواد با کیفیت و تازه توانسته است که رضایت مشتریان را بدست بیاورد. زیرا اصالت این رستوران بر اساس مشتری مداری است. محیط و فضای رستوران نیز علاوه‌ بر خوشمزگی غذا اهمیت زیادی دارد. زیرا میل کردن غذا در محیطی زیبا، آرام و دلنشین به هضم غذا کمک فراوانی می‌کند.  امیدوارم که این مقاله توانسته باشد، شما را با برخی از غذا‌های گیلانی معروف و همچنین برخی از ویژگی‌های رستوران گیلانی اصیل آشنا کند.

بلاگ

رستوران گیلانیغذای شمالی در تهرانغذای گیلانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی